Evaluatie

STAP 1:
Op het einde van de les krijgen jullie de kans om je vorlopige versie al eens te laten nalezen door een medeleerling. Ook jij beoordeelt een taak van iemand anders aan de hand van een voorlopig evaluatieformulier (de leerkracht deelt dit uit). Lees de SAM-schaal en het evaluatieformulier zodat je zelf al eens een kijkje kunt nemen op welke aspecten je beoordeeld wordt. 
 
 
STAP 2:
Je creatieve schrijfopdracht wordt geëvalueerd op de volgende criteria in de SAM-schaal. Lees deze eens van tevoren zodat je weet waarop je moet letten.
 
Nadat de taken zijn ingeleverd, wissel je jouw taak uit met die van je buur. Je controleert elkaars versie en je geeft een beoordeling volgens de onderstaande SAM-schaal. Ook de leerkracht beoordeelt de taken natuurlijk, maar de beoordelingen worden samengeteld volgens een co-assessment. Jouw eerlijke evaluatie speelt dus een rol! 

 

 

Onvoldoende

Voldoende

Goed

Zeer goed

Spelling & taalfouten

 

Je verhaal staat bol van taalfouten en spellingfouten.

Jouw verhaal bevat veel taalfouten en spellingfouten.

Weinig taal- en spellingfouten.

Weinig tot geen taal- en spellingfouten.

Verhaalopbouw : het begin

 

Het begin van je verhaal is niet sterk genoeg om aandacht te lokken bij de lezer.  

Het begin van je verhaal is redelijk zwak. De lezer wordt niet voldoende geprikkeld.

Het begin van je verhaal is prikkelend en motiverend om verder te lezen.

Het begin is een echte smaakmaker en motiverend om verder te lezen.

Verhaalopbouw:

De plot

De plot van jouw verhaal is niet uitdagend of origineel. Het bevat geen persoonlijke verwerking of aanpassing.

De plot van jouw verhaal mist meer originaliteit of een persoonlijke verwerking.

De plot van jouw verhaal is uitdagend en origineel.

De plot van jouw verhaal is een volledige nieuwe uitdaging en origineel. Het is een persoonlijke verwerking.

Originaliteit

En creativiteit

Je verhaal bevat te veel aspecten uit het oorspronkelijke verhaal en weinig persoonlijke verwerkingen.

Je verhaal bevat nog veel oorspronkelijke aspecten en weinig persoonlijke verwerkingen.

Je past veel persoonlijke verwerkingen toe.  Jouw verhaal is een creatieve verwerking.

Je hebt heel het verhaal omgevormd tot een eigentijdse en persoonlijke creatieve verwerking.

Medewerking

Je werkt niet mee en stoort anderen tijdens de lessen of de schrijfopdracht.

Je bent vaak afgeleid en je stoort af en toe de anderen.

Je werkt zorgzaam aan de opdracht en je werkt aandachtig tijdens de lessen.

Je focust je op je doel en je werkt aandachtig en zorgvuldig!

 

Contact

Het nieuwste sprookje severien.vermeulen@gmail.com